Coronavirus

Reisbeperkingen door COVID-19

Door het uitbreken van het coronavirus kan het zijn dat je reis of vakantieland beperkingen kent. Wees ervan bewust dat reisadviezen per land anders zijn en dat deze snel kunnen veranderen. Voor de meest actuele informatie verwijzen we je naar anwb.nl/reiswijzer

Gelden de reisbeperkingen kort voor vertrek nog steeds? Dan annuleren wij de reis kosteloos voor je. Wij bieden de volgende mogelijkheden aan:

  • De reis kosteloos omboeken naar een andere datum of bestemming
  • Een ANWB Reizen-voucher
  • of je vraagt je reissom terug

Het laatste nieuws over corona

We geven je graag antwoord op al je vakantievragen rondom de uitbraak van het coronavirus

Omwille van de uitbraak en wereldwijde impact van het coronavirus hebben we besloten om een groot gedeelte van onze reizen tijdelijk niet meer uit te voeren. Vertrek je tussen nu en 31 augustus? Lees meer over ons omboekbeleid. We nemen spoedig contact met je op. 

Vertrek je vanaf 1 september? Wij houden de situatie op alle bestemmingen in de wereld nauwlettend in de gaten. Vertrouw erop dat je van ons spoedig een persoonlijk bericht ontvangt als wij meer weten over deze vertrekken.

Wat betekent dit voor jouw reis?

Helaas kunnen wij je nu door de zeer ingrijpende maatregelen op diverse bestemmingen wereldwijd geen onbezorgde vakantie garanderen. ANWB Reizen heeft daarom besloten om een groot gedeelte van haar reizen niet meer uit te voeren.

Reizen binnen Europa is voor heel veel landen weer mogelijk. Reizen binnen Europa naar onderstaande landen voeren we nog niet uit:

  • t/m 20 juli: Noorwegen (door ANWB Kampeerreizen, Pharos Reizen en ANWB Ledenreizen) 
  • t/m 31 juli:  Albanië, Bosnië, Servië, Montenegro, Roemenië, Finland, Faeröer eilanden en Groenland (door ANWB Kampeerreizen, Pharos Reizen en ANWB Ledenreizen)
  • t/m 7 augustus: Zweden (door ANWB Kampeerreizen, Pharos Reizen en ANWB Ledenreizen)
  • t/m 12 augustus: Groot Brittannië (door Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) en Ierland (door ANWB Kampeerreizen, Pharos Reizen en ANWB Ledenreizen)

Tot en met de volgende data voeren we de volgende verre en overige reizen niet uit:

  • t/m 31 juli: Camperreizen (door TravelHome en ANWB Ledenreizen)
  • t/m 31 augustus
  • o Verre Reizen (door ANWB Kampeerreizen, FOX en ANWB Ledenreizen)
    o Rusland (door ANWB Kampeerreizen, Pharos Reizen, FOX en ANWB Ledenreizen)
    o Treinreizen 
  • t/m 30 september:
  • o Indonesië (door FOX en ANWB Ledenreizen)
    o Namibië (door FOX en ANWB Ledenreizen)
  • t/m 31 oktober: Zeecruises 

Een vakantie door meerdere landen
Voor combinatiereizen (reizen die door meerdere landen gaan) geldt dat deze onderhevig zijn aan veranderingen, in verband met de kleurcodes en regels per land. Wij kunnen helaas op voorhand niet zeggen of je combinatiereis doorgaat. Je mag erop vertrouwen dat je reis doorgaat, als je niets van ons gehoord hebt. Je ontvangt spoedig van ons je reisbescheiden. Als je reis niet doorgaat (of in andere vorm doorgaat), nemen wij spoedig contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Samen met ANWB veilig en gezond op reis
Onbezorgd op vakantie, met de zekerheid van ANWB. Daar staan wij voor. Door de ingrijpende maatregelen is dit lang niet altijd mogelijk. En zelfs als je wel naar je vakantiebestemming kunt reizen, kunnen we je niet de vakantiebeleving bieden zoals we hebben afgesproken en wat je van ons mag verwachten. We vinden het daarom onverantwoord om je momenteel op reis te laten gaan naar een groot aantal landen.

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, daarom updaten we dit omboekbeleid regelmatig. Dat kan bijvoorbeeld zijn zodra we het veilig genoeg achten om je weer op reis te laten gaan. Dit doen we door per werelddeel (Europa en daarbuiten) en per land de lokale regelgeving en adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken nauw te volgen. Veilig en gezond reizen heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor reizen die wel worden uitgevoerd, zijn EU-richtlijnen (opgesteld door de ANVR) geformuleerd. Zodat de veiligheid van jou, ons personeel en onze accommodaties wordt gerespecteerd om het risico op een infectie te minimaliseren. Met een vertrouwd en zeker gevoel op reis, dat is wat je van ons mag verwachten. Als jij er klaar voor bent om op reis te gaan, zijn wij dat ook.

Corona-voucher in de media
Er zijn de afgelopen periode wat negatieve berichten in de media verschenen over het corona-voucher. Graag willen wij benadrukken dat ANWB-vouchers uitgeeft conform de afspraken die met ACM, SGR en ANVR zijn gemaakt. De ophef die nu ontstaat heeft betrekking op losse vliegtickets. Pakketreizen die door ANWB en haar reisdochters worden uitgegeven zijn volledig gedekt vanuit de huidige SGR-regeling. Klik hier voor meer informatie. 

Vragen over het Coronavirus

De meest gestelde vragen over het coronavirus

1. Wat zijn de maatregelen die Pharos Reizen neemt met betrekking tot de wereldwijde uitbraak van het coronavirus?

We hebben sinds de uitbraak van het virus diverse, zeer uitlopende maatregelen genomen. Voor reizigers die een vakantie met ons hebben geboekt, maar ook voor hen die met ons nog in het buitenland zitten. We bieden onder andere een ANWB Reizen-voucher aan voor reizigers wiens reis is geannuleerd omwille van het coronavirus. Ook annuleren we reizen op langere termijn omdat we geen zorgeloze vakantie kunnen garanderen. Dit termijn is onderhevig aan veranderingen, omdat we de richtlijnen van de Nederlandse overheid en het ministerie van Buitenlandse Zaken op de voet volgen.

Op deze speciale corona-pagina houden we alle updates bij en geven we je alle relevante informatie die je nodig hebt. Heb je vragen n.a.v. je geannuleerde reis? Dan mag je er op vertrouwen dat we zo snel mogelijk in contact met je treden. We willen je adviseren niet zelf ons klantcontactcentrum te bellen, helaas is de wachttijd aan de telefoon door de uitbraak van het coronavirus en alle gerelateerde vragen langer dan je van ons mag verwachten. 

2. Wat is het actuele reisadvies per bestemming, welke code is van toepassing?

Dit is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt regelmatig op dit moment. Kijk voor de laatste update de site van Buitenlandse Zaken, https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

3. Welk inreisbeperkingen zijn per bestemming van toepassing?

Ook daar biedt Buitenlandse Zaken de meest actuele informatie, check wat daarvoor voor jou persoonlijk van toepassing is. De informatie vind je onder het kopje “Verkeersveiligheid / Inreisbeperking”. De ontwikkelingen hierin volgen elkaar snel op, passagiers afkomstig uit diverse landen inclusief vanuit Europa, worden niet overal meer toegelaten. Afhankelijk van de situatie nemen wij hierop een besluit en treffen wij de benodigde maatregelen.

4. Dekt mijn verzekering de kosten van als ik mijn reis wil annuleren of omboeken?

Dit hangt af van de verzekering die je hebt afgesloten. Kijk op de website van Independer voor een overzicht van de meeste verzekeringen. Ben je op zoek naar de informatie over je ANWB Verzekering? Op deze pagina van ANWB vind je alle nodige informatie.

5. Moet ik een voucher accepteren als mijn reis niet doorgaat?

We bieden je de mogelijkheid om op een later tijdstip alsnog met ANWB Reizen zorgeloos en met plezier op vakantie te gaan.

De door jou betaalde reissom vergoeden we in de vorm van een voucher. Je krijgt deze binnen een maand vanaf nu toegezonden met daarbij alle informatie die je nodig hebt om een nieuwe boeking te maken. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan gebruikt worden voor het gehele aanbod pakketreizen van ANWB Reizen. Hier vallen de volgende reisdochters van de ANWB onder: FOX Verre Reizen, Pharos Reizen, ANWB Ledenreizen en Kampeerreizen van ANWB. Deze voucher valt onder de voorwaarden van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). 

Uiteraard is het altijd mogelijk om ook je geld terug te krijgen maar wij hopen dat je, in deze tijd en gezien de uitzonderlijke omstandigheden, ons en onze leveranciers wilt steunen door het voucher aan te nemen.

Het voordeel van deze voucher is dat het bedrag wordt gegarandeerd door de SGR (Stichting Garantiefonds reisgelden). Dit is van belang als we bijvoorbeeld in financiële problemen komen. Gezien de huidige situatie is deze kans helaas iets toegenomen. Heb je een voucher geaccepteerd en gaan we failliet (wat we niet verwachten), dan kun je terecht bij de SGR.

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan deze regeling. De voorwaarden voor de dekking van de SGR vind je op de website van de SGR.

Organisatie zoals VvKR (Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties), GGTO of STO bieden ook een voucher aan in plaats van terugbetaling in geld. Ga dan op hun website na welke voorwaarden gelden voor de voucher. Mogelijk vallen zij ook onder de SGR.

Als je toch de betaalde reissom in geld terugbetaald wilt zien, dan heb je daar recht op. Uitbetaling zal echter enige tijd duren. Gaan wij in de tussentijd failliet, dan is terugbetaling van de reissom niet meer gegarandeerd en kun je je wenden tot de curator. Het is in dat geval de vraag of je de reissom in zijn geheel nog zult ontvangen.

De voucher heeft dezelfde waarde als de reissom die voor de reis is betaald. Boek je later een duurdere reis, dan zal je het verschil bij moeten betalen.